„Przecież to takie proste, że też nie wpadłem na to sam” – czasami zdarza mi się słyszeć od klientów, kiedy przedstawiam im praktyczne kroki do zbudowania ścieżki kariery. Przejdziemy do nich zaraz, ale zachęcam Cię do przeczytania części 1, w której zawarłem fundamenty, na których możemy zbudować taki plan.
Poniżej znajduje się nagranie, a pod nim wpis, który jest rozwinięciem treści z nagrania:
Jeżeli chcemy zbudować plan rozwijania swojego potencjału (a tym jest w rzeczywistości tworzenie własnej ścieżki kariery), to potrzebujemy trzech elementów, którymi są odpowiednia wiedza, kontakty z właściwymi ludźmi oraz systematyczne działania.
1.WIEDZA
Żyjemy w epoce informacyjnej, gdzie praktycznie każda informacja, jest na „wyciągnięcie klawiatury” 😉 Wtedy sprawdza się stara zasada, że jeżeli coś jest łatwo dostępne to nie jest zwykle zbytnio cenione. Często kiedy poruszam temat zdobycia większej wiedzy, zauważam że nie jest zbyt entuzjastycznie przyjmowany. Z drugiej strony, są też ludzie, którzy zbyt duży nacisk kładą na wiedzę i mają „pełne głowy”, ale mało rezultatów.
W tej kwestii dużo nauczyłem się od mojego mentora. Osobiście jestem człowiekiem, który lubi się uczyć a moje podstawowe obdarowanie to bycie nauczycielem. Pochłaniałem rzeczywiście dużo wiedzy, ale w sposób bardzo nieuporządkowany. tak naprawdę nawet tego nie zauważałem, aż do pewnego spotkania w biurze mojego mentora.
Siedząc w fotelu mój wzrok „skanował” półki z książkami. W pewnym momencie zauważyłem, że na jednej z półek znajduje się wiele książek na temat inteligencji intrapersonalnej (której główną cechą jest samoświadomość). Zapytałem go, czy przygotowuje się do jakiejś konferencji na ten temat. Wtedy usłyszałem od niego:
„To temat, który planuję zgłębić w tym roku i już nie mogę się doczekać, jakiego rodzaju człowiekiem się stanę, kiedy go zgłębię”.
Druga część jego odpowiedzi (ta pogrubiona) mnie nie tyle zainspirowała, co nadała nowy kierunek w moim życiu. Zacząłem się uczyć świadomie wybierając zagadnienia, które chcę zgłębić dokładnie a nie czytając przypadkowe książki, na różne tematy. Uporządkowanie w zdobywaniu wiedzy bardzo mi pomogło.
Do tego zachęcam też Ciebie. Dlaczego? Ponieważ kiedy zdobywamy wiedzę w sposób uporządkowany, wtedy zdobywamy koncepcje, czyli całościowe zrozumienie danego zagadnienia. Jeżeli zainteresował Cię ten wątek to polecam poniższe nagranie:
Jak więc być człowiekiem, który zdobywa informacje, na podstawie których działa? Zacznij od postawienia sobie kilku pytań:
- Co chcę osiągnąć?
- Jakiej wiedzy potrzebuję?
- Gdzie mogę ją zdobyć?
Kiedy już zaczniesz zdobywać wiedzę, postaw sobie kolejne pytania:
- Jak mogę wykorzystać zdobytą wiedzę?
- Kiedy zacznę?
Pytania są bardzo ważne w procesie zdobywania wiedzy i jej stosowania. Właśnie bezrefleksyjne zdobywanie wiedzy lub bezrefleksyjne działanie zatrzymuje człowieka w miejscu. Bardzo lubię zdanie: „Człowiek dorasta do poziomu swoich pytań”. Człowiek, którego bardzo cenię, powiedział kiedyś, że to, czego słuchasz, pokazuje, dokąd zmierzasz, a to, jak słuchasz, pozwala zobaczyć, jak daleko zajdziesz. Podatność na zdobywanie nowej wiedzy oraz gotowość do jej praktykowania są kluczem do sukcesu.
Praktyczne ćwiczenie:
- Wymień 10 najlepszych na świecie znawców dziedziny, w której chcesz się rozwijać, i obok każdego z nich dopisz ich najbardziej wartościowe książki, materiały wideo, audio itp.
- Następnie rozpisz plan zgłębiania powyższej wiedzy.
2.LUDZIE
„Z kim przestajesz taki się stajesz” brzmi jedno z polskich mądrościowych przysłów. Ludzie mają na nas wpływ a my mamy wpływ na nich. Dlatego jeżeli chcesz się rozwijać to potrzebujesz ludzi (środowiska), w którym będziesz wzrastał. Tak, wiem w tym momencie rodzi się pytanie: A jeżeli u mnie w pracy nie ma takiego wspierającego środowiska?
Czasami możemy takie środowisko stworzyć. Jeżeli jednak się nie uda, to możemy mieć takie wsparcie na zewnątrz firmy. Podam kilka przykładów o tym jak to zrobić.
A.Mentor
Poprzez osobę mentora rozumiem kogoś, kto osiągnął to co ty chciałbyś. Oczywiście jeżeli myślimy, że taka osoba miałaby się regularnie (np. raz w miesiącu) spotykać i dzielić się tym co wie oraz odpowiadaniem na nasze pytania to zwykle wiąże się to z pieniędzmi i to nie małymi. Osobiście zdecydowałem się na taki krok i to wcale nie w sytuacji, kiedy tych pieniędzy miałem nadmiar. Zrobiłem to wtedy, kiedy nie wiedziałem jak zarobić i dzięki takiemu rocznemu mentoringowi „stanąłem na nogi” (także finansowe).
Inną możliwością, która zwykle kosztuje mniej finansowo a jest również przydatna jest opisana przez Johna Maxwella (obecnie światowej klasy eksperta od spraw przywództwa). Kiedy chciał on uczyć się od ekspertów w swojej branży, to wysłał do każdego z nich list (dziś byłby to e-mail) z propozycją, że zaprosi daną osobę na godzinny lunch (za który zapłaci) i zada mu konkretne pytania dotyczące przywództwa (które przesłał w liście). Efekt? Zdecydowana większość się zgodziła; lunche rzadko trwały tylko godzinę 😉 ; za każdy musiał zapłacić. Oczywiście wiązało się to z podróżowaniem na USA, co też było inwestycją zarówno finansową jak i czasową.
Czy było warto? Patrząc na efekty jakie osiągnął John Maxwell zdecydowanie było warto. Czy było łatwo? Na pewno nie. Jednak okazało się to na tyle wartościową praktyką w jego życiu, że do dzisiaj raz w miesiącu spotyka się z liderem, którego osiągnięcia podziwia. Ludzie chętnie opowiedzą o swoich sukcesach jeżeli widzą, że ktoś je docenia.
Kolejną możliwością jest posiadanie „wirtualnych mentorów”, czyli ludzi, których być może osobiście nigdy nie spotkamy, ale od których się możemy wiele nauczyć czytając ich książki, słuchając podcastów, oglądają ich nagrania na YouTube. To jest wspaniałe, że żyjemy w takiej epoce, gdzie to wszystko jest dla nas dostępne. Znajomość języka angielskiego bardzo poszerza nam możliwości.
Kilka innych refleksji na temat mentora znajdziesz tutaj:
B.Ludzie, którzy robią to co ty – na podobnym poziomie
O ile mentora można przyrównać do ojca czy też dziadka, to ludzie, którzy robią to co Ty, na twoim poziomie można przyrównać do rodzeństwa lub kolegów z klasy. Osobiście czterech znajomych, którzy podobnie jak ja są szkoleniowcami i choć formalnie jesteśmy dla siebie konkurencją, to faktycznie wspieramy się i dzielimy różnymi doświadczeniami „z placu boju”.
Gdzie można znaleźć takie osoby? Poszukać ich można wśród znajomych lub znajomych znajomych. Istnieją grupy na Facebooku i Linkedin gdzie gromadzą się ludzie aby dzielić się swoim doświadczeniem biznesowym, np. grupa dla menedżerów lub sprzedawców. A jeżeli nie ma takiej grupy lub te, która są ci nie odpowiadają? Zawsze możesz założyć własną grupę, opartą na twoich zasadach.
Inną jeszcze opcją jest stworzenie grupy wsparcia, w której uczestnicy będą mieli możliwość dzielenia się swoimi zmaganiami, czerpania wsparcia, świętowania sukcesów itp. Dzięki technologii możemy to robić nawet jeśli mieszkamy na różnych kontynentach. Jeżeli uczestnicy są na podobnym poziomie to zwykle takie grupy nie są płatne. Składają się z 4 – 6 osób i spotykają między co 2 a 4 tygodnie. Czas spotkania między a jedną a dwie godziny. To oczywiście podaję jako ogólne wskazówki a nie ścisłą normę.
Praktyczne ćwiczenie:
- Kim są ludzie, od których możesz się uczyć?
- Jak możesz nawiązać z nimi relacje?
- Kim są ludzie, którzy robią to co ty – na twoim poziomie?
- Jak możesz z nimi nawiązać relacje?
3.DZIAŁANIA
Oczywiście zdobywanie wiedzy oraz wchodzenie we wspierające relacje ma na celu efektywniejsze działanie. Ważne jest aby wiedzieć jaki rodzaj kompetencji chcemy osiągnąć lub podnieść na wyższy poziom.
Załóżmy, że ktoś chciałby podnieść na wyższy poziom zarządzanie ludźmi. W tym celu może zaplanować następujące działania:
A.Wiedza
W celu podniesienia poziomu wiedzy można np. wyszukać wszystkich światowej klasy ekspertów, którzy uczą na ten temat. Następnie należy wybrać jedną z koncepcji, którą się chce zgłębić na początek. Załóżmy, że będzie to koncepcja przywództwa sytuacyjnego spopularyzowana przez Kena Blancharda. A z którą w skrócie możesz zapoznać się w poniższym nagraniu:
A przy okazji. Jeżeli interesuje Cię temat zarządzania ludźmi to zapraszam na szkolenie on-line „Kurs Umiejętności Menedżerskich”.
B.Ludzie
Nie będę powtarzał możliwości, ale skupię się na jednej sugestii. Zbierz grupę 3-4 osób, z którymi będziecie poznawać a następnie wdrażać powyższą koncepcję wśród ludzi, którymi zarządzacie. Sami co miesiąc spotykacie się on-line, aby dzielić się swoim doświadczeniem.
C.Działania
Znając powyższą koncepcję (polecam nagranie) zaczniesz od wypisania jaki styl przywództwa stosujesz. Następnie oceniasz jakiego rodzaju przywództwa potrzebują ludzie, którymi zarządzasz. Wprowadzasz zmiany w swoim sposobie liderowania. Analizujesz rezultaty. Zostawiasz to co przynosi efekty a odrzucasz to, co nie działa. Analizujesz jak działają zmiany, które wprowadziłeś itd.
Praktyczne ćwiczenie:
- Jakie działania podejmiesz w ciągu najbliższych siedmiu dni?
- Kiedy je zweryfikujesz i zaplanujesz kolejne?
PODSUMOWANIE
Chętnie poznam Twój plan działania. Jeżeli mi o nim napiszesz (w komentarzu) to otrzymasz specjalny bonus 🙂