Test predyspozycji zawodowych – teoria

mężczyzna w białym t-shirt, w dżinsach z laptopem na kolanach

Test „Carrer Direct” („Kompas Kariery”) może być użyty m.in. do następujących celów:

  • odkrycia optymalnego dla siebie zawodu oraz sposobu jego wykonywania
  • stworzenia planu rozwoju zawodowego
  • weryfikacji stanowisk pracy
  • określenie swoich silnych i słabych stron danego zespołu
  • zbadanie potencjału do współpracy między poszczególnymi osobami.

Co dokładnie określa test?

OSOBOWOŚĆ

Słowo „osobowość” użyte w teście opisuje naturalny sposób, w jaki człowiek jest motywowany do działania. Badane jest sześć elementów osobowości, wraz spod cechami, których nie będę opisywał, dla przejrzystości wpisu a które znajdziesz w udostępnionym na końcu przykładowym raporcie.

Badane ogólne czynniki osobowości są następujące:

  1. DOMINACJA / ULEGŁOŚĆ – mierzony jest poziom motywacji osoby do kontrolowania sytuacji i ludzi w jej otoczeniu.

         

Osoby dominujące:

  • w naturalny sposób podejmują przewodzenie
  • posiadają zdolność do szybkiego uchwycenia istoty problemu
  • lubią być niezależne i preferują działanie
  • zorientowane na osiągnięcie celu, często niedoszacowują zarówno ilość potrzebnych informacji aby podjąć właściwą decyzję oraz ilość środków i czasu potrzebnych do ukończenia zadania
  • bywają niecierpliwe i nie chcę słuchać długich wyjaśnień, ale konkretów i faktów
  • zbyt bezpośrednio komunikują, nie zwracając uwagi na to jak to wpłynie na odbiorców

Osoby uległe:

  • w naturalny sposób współpracują z innymi
  • lubi rolę członka zespołu, gotowego do podporządkowania się
  • bardziej interesuje ich wykonanie zadania, niż to kto przewodzi
  • zwykle są taktowne i wspierają innych
  • mają opór przed podejmowaniem działania oraz wypowiadaniem swojego zdania, zwłaszcza gdy jest sprzeczne z większością
  1. EKSTRAWERTYZM / INTROWERTYZM – mierzony jest poziom motywacji osoby do interakcji z innymi i określa poziom otwartości na relacje z ludźmi i poziom rozmowności.

Osoby ekstrawertyczne:

  • lubią relacje i są pozytywnie motywowane poprzez kontakt z nowymi ludźmi
  • wyróżniają się w grupie poprzez ekspresywne działania oraz entuzjazm
  • cieszy ich bycie w centrum uwagi
  • potrzebują być zaangażowani we współpracę z innymi ludźmi
  • posiadają wysoki potencjał do odnoszenia sukcesu, w działaniach zawodowych związanych z promocją, wpływem, rozrywką, byciem gospodarzem, motywowaniem i przemawianiem publicznym.

Osoby introwertyczne:

  • mają tendencje do bycia osobą zdystansowaną
  • preferują kontakty z osobami, które znają, niż nawiązywanie nowych znajomości
  • są odbierane jako osoby spokojne i zdystansowane niż głośne i nieskrępowane
  • widzą swoją rolę jako wspierający oraz pomocnicy liderów niż jako przewodzący zespołom
  • zwykle posiadają zdolność dobrego skupienia się na zadaniu
  • skupiają swoją energię na obserwowaniu, myśleniu i słuchaniu, tak, że ich spostrzeżenia są merytoryczne i wiele znaczące
  • w słuchaniu są uważne i odpowiadają w sposób praktyczny
  • posiadają wysoki potencjał, do odnoszenia sukcesu, w działaniach zawodowych skupionych na jednej dziedzinie i zwykle związanymi z danymi lub ideami a nie ludźmi.
  1. ZAANGAŻOWANIE / ZDYSTANSOWANIE – mierzony jest poziom tendencji u osoby do bycia troszczącym się, rozumiejącym i akceptującym.

Osoby zaangażowane:

  • cechuje duża wrażliwość na potrzeby innych
  • w naturalny sposób troszczą się i wspierają innych
  • raczej dostosowują się do potrzeb innych niż konfrontują się
  • życzliwe i wspaniali słuchacze
  • potrzebują harmonii, ciepła i ustalonych procedur w pracy

Osoby zdystansowane:

  • mają tendencje do bycia obiektywnymi i bezpośrednimi w kontakcie z ludźmi
  • mocno zorientowani na działania
  • zdeterminowani do osiągnięcia celów zawodowych
  • dobrze sobie radzą w nieprzyjaznym lub niedającym wsparcia środowisku pracy
  • nie dają się łatwo onieśmielać poprzez odrzucenie lub konflikt
  1. SYSTEMATYCZNY / SPONTANICZNY – mierzony jest poziom motywacji u osoby, do bycia dokładnym, uporządkowanym i skrupulatnym.

Osoby systematyczne:

  • mają tendencje do bycia zorganizowanym w podejściu do życia
  • lubią postępować metodycznie, skrupulatnie i dokładnie
  • dążą do życia w sposób uporządkowany i zdyscyplinowany
  • odzwierciedlają chęć do podążania za zasadami
  • nastawieni są do bycia poważnymi, praktycznymi i ekonomicznymi
  • najlepiej funkcjonują w zorganizowanym i uporządkowanym środowisku pracy, które docenia osoby dokładne i zorientowane na dbanie o szczegóły
  • nastawione raczej na logikę niż emocje
  • potrzebują środowiska pracy, w którym fakty i dane stanowią kluczowe narzędzia dla osiągnięcia celów działania

Osoby spontaniczne:

  • preferują ustalanie raczej własnych standardów i priorytetów niż przyjmowanie ich od innych
  • umieją dobrze określić sposoby rozwiązywania problemów
  • czują się świetnie w wychodzeniu naprzeciw problemom, bo one niosą wyzwania dające okazje do improwizowania i działania w sposób bezpośredni i spontaniczny
  • posiadają zdolność do postrzegania spraw w nowym świetle, poza normalnymi procedurami działania
  • wnoszą przełomowy wgląd w sprawę, umożliwiający lepszy sposób działania lub generujący zupełnie nowy produkt
  • zdolne do ogarnięcia całego „dużego obrazu” stanu rzeczy
  • unikają wpadania w działania nieefektywne
  1. RYZYKUJĄCY / OSTROŻNY – mierzony jest poziom tendencji u osoby do bycia pionierskim i rywalizującym.

Osoby ryzykujące:

  • zwykle są śmiałe, żądne przygód, a nawet brawurowe w obliczu ryzyka
  • potrafią być silnie zmotywowane do odnoszenia sukcesu i chętne przy tym do podejmowania niezbędnego ryzyka, aby ten cel osiągnąć
  • na skrajnych pozycjach punktacji w tym wymiarze osobowości są odważni, ambitni przedsiębiorcy, ufni w to, że mogą pokonać wszystkie przeszkody w założeniu nowej firmy, czy rozwinięcia nowej produkcji
  • posiadają dużo energii do działania i mogą popaść w pracoholizm, poświęcając zdrowie, rodzinę i własne wartości dla odniesienia sukcesu

Osoby ostrożne:

  • preferują funkcjonowanie w środowisku stabilnym o małym stopniu sytuacji ryzykownych
  • wolą koncertować się na jednym zadaniu w danym czasie
  • w pracy postępują ostrożnie, według sprawdzonych, pewnych procedur
  • trzymają się dobrze ustalonych metod i wskazań
  • czują się pewnie ze znajomymi ludźmi i czynnościami
  • są dobrymi współpracownikami w zespole
  • potrafią zrezygnować z własnych ambicji na rzecz skutecznych działań w zespole
  • nastawieni są na współpracę a nie na rywalizację
  1. INNOWACYJNY / KONWENCJONALNY – mierzony jest poziom tendencji u osoby, do sprawnego wymyślania nowych idei i pomysłów

Osoby innowacyjne:

  • postrzegają wydarzenia i informacje w swobodny sposób
  • są zdolne do tworzenia niekonwecjonalnych rozwiązań i nowatorskich koncepcji
  • czują się pewnie w wynajdywaniu nowych sposobów działania
  • potrzebują doświadczać uznania ze strony innych dla swoich twórczych koncepcji
  • wyrażają twórczość na różne sposoby, włączając w to rozwiązywanie problemów logicznych, prace ręczne, prace artystyczne – takie jak pisanie, muzyka, sztuka teatralna i plastyka
  • są osobami roztropnymi i bystrymi umysłowo
  • posiadają zdolność analizowania tematów głęboko i szeroko

Osoby konwencjonalne:

  • wykorzystują gotowe schematy myślowe
  • są praktyczne „przyziemne”, korzystające ze sprawdzonych metod
  • osadzone w realistycznym podejściu do życia
  • preferują działanie w oparciu o znane i sprawdzone procedury
  • mają zdolność do kierowania pracą i utrzymywanie stałego kierunku zamiast podleganiu rozproszeniu i zmianom kursu
  • czują się dobrze i pewnie pracując w ustalonych warunkach i naśladując ustalone zwyczaje i procedury
  • są zdolne i skuteczne w działaniu podejmowanym z praktycznej i ustalonej wcześniej perspektywy
ZAINTERESOWANIA

Podzielone są na pięć obszarów zainteresowań: wykonywanie, pomaganie, analizowanie, wpływanie i wyrażanie.  Są one podobne do charakterystyk sformułowanych przez Hollanda i użytych w teście zainteresowań autorstwa Stronga ( „Strong Interest Inventory”) oraz w teście samobadania ( „Self Directed Search”). Każdy z tych pięciu obszarów zainteresowań zawiera w sobie kilka z 21 grup zawodowych. Grupy zawodowe zostały określone na zasadzie analizy czynnikowej i ich przypisanie do każdego z pięciu głównych zainteresowań odbyło się na zasadzie optymalnego dopasowania do ogólnego obszaru zawodowego danego zainteresowania.

Pięć grup zainteresowań:

1.WYKONYWANIE:

  • prace mechaniczne
  • praca na zewnątrz / rolnictwo
  • ochrona / policja
  • sport
  • zawody wysokiego ryzyka

2. POMAGANIE:

  • służby serwisowe
  • transport
  • opieka nad zwierzętami
  • nauki konsumenckie

3. ANALIZOWANIE

  • nauki przyrodnicze / medyczne
  • zawody związane z obliczeniami i finansami
  • inżynieria

4. WPŁYWANIE

  • zarządzanie / sprzedaż
  • prawo / polityka
  • edukacja
  • poradnictwo
  • prace związane z kontaktami międynarodowymi
  • religijne

5. WYRAŻANIE

  • występy artystyczne / komunikacja
  • pisanie
  • artystyczne
UMIEJĘTNOŚCI

Różnią się one od zainteresowań, tą oczywistą kwestią, że nie musimy czegoś lubić lub interesować się tym, aby to wykonywać. To ważne rozróżnienie. Jeżeli w pracy zawodowej przynajmniej 60% naszych działań wiąże się z naszymi zainteresowaniami  i umiejętnościami a 40 % (lub mniej) to są tylko nasze umiejętności to możemy mówić, że nasza praca jest satysfakcjonująca.

Umiejętności dzielą się na 14 kategorii:

  • analityczne
  • artystyczne
  • sportowe
  • urzędnicze / biurowe
  • międzykulturowe
  • interpersonalne
  • zarządzanie
  • marketing
  • matematyka
  • mechaniczne
  • muzyczne
  • organizatorskie
  • praca z grupą
  • pisanie
WARTOŚCI

Rzadko ( o ile w ogóle) mierzony czynnik, a szkoda… ponieważ on odpowiada za tzw. DNA zespołu, czyli czy dane osoby będą w stanie wytworzyć ze sobą atmosferę, w której będą się zarówno dobrze czuć jak i efektywnie pracować. Opowiadam o tym w tym nagraniu (od 40:38 minuty): https://youtu.be/MxzEPiglRZ4?t=2438

Mierzone są wartości dotyczące środowiska pracy, czyli w jakich warunkach dana osba będzie pracować najefektywniej. Oto ich lista:

  1.  
  • przygoda / ryzyko
  • wyzwania
  • czyste środowisko
  • równość
  • elastyczne godziny pracy
  • harmonia
  • niezależność
  • praca na zewnątrz
  • stabilność
  • podróże
  • różnorodność
  • dobra organizacja pracy

Kolejna ważna wartość, która jest mierzona to oczekiwania od pracy, czyli jakie rezultaty pracy będą motywować daną osobę. Ku zdumieniu niektórych nie u każdego w pierwszej czwórce znajdują się wysokie dochody. Oto lista:

  • postęp w osobistej karierze
  • kontynuacja edukacji
  • pomaganie innym
  • wysokie dochody
  • stymulacja intelektualna
  • przewodzenie innym
  • uznanie ze strony innych
  • bezpieczeństwo
GRATULACJE!

Jeżeli doczytałeś / – aś do tego miejsca (nic nie opuszczając) to jestem pod ogromnym wrażeniem i serdecznie Ci gratuluję. Moje wyrazy najwyższego uznania!

A na zakończenie:

Jeżeli chcesz zobaczyć przykładowy 34 stronnicowy test „Career Direct” kliknij tutaj.

Jeżeli chcesz wykonać profesjonalny test predyspozycji zawodowych napisz do mnie.

W opisach wykorzystano fragmenty „Podręcznika konsultanta” dla Trenerów Kompasu Kariery.

Autor:
Andrzej Burzyński
Skomentuj

Andrzej Burzyński

Cześć :) Mam na imię Andrzej i choć pracowałem w różnych zawodach, to zawsze robiłem to co sprawiało mi satysfakcję a jednocześnie pozwalało zarobić. Chcę Ci pokazać, jak Ty możesz nie tylko odkryć i rozwijać satysfakcjonującą pracę, ale także jak dobrze na niej zarobić.

Please note

This is a widgetized sidebar area and you can place any widget here, as you would with the classic WordPress sidebar.