Test „Carrer Direct” („Kompas Kariery”) może być użyty m.in. do następujących celów:
- odkrycia optymalnego dla siebie zawodu oraz sposobu jego wykonywania
- stworzenia planu rozwoju zawodowego
- weryfikacji stanowisk pracy
- określenie swoich silnych i słabych stron danego zespołu
- zbadanie potencjału do współpracy między poszczególnymi osobami.
Co dokładnie określa test?
OSOBOWOŚĆ
Słowo „osobowość” użyte w teście opisuje naturalny sposób, w jaki człowiek jest motywowany do działania. Badane jest sześć elementów osobowości, wraz spod cechami, których nie będę opisywał, dla przejrzystości wpisu a które znajdziesz w udostępnionym na końcu przykładowym raporcie.
Badane ogólne czynniki osobowości są następujące:
- DOMINACJA / ULEGŁOŚĆ – mierzony jest poziom motywacji osoby do kontrolowania sytuacji i ludzi w jej otoczeniu.
Osoby dominujące:
- w naturalny sposób podejmują przewodzenie
- posiadają zdolność do szybkiego uchwycenia istoty problemu
- lubią być niezależne i preferują działanie
- zorientowane na osiągnięcie celu, często niedoszacowują zarówno ilość potrzebnych informacji aby podjąć właściwą decyzję oraz ilość środków i czasu potrzebnych do ukończenia zadania
- bywają niecierpliwe i nie chcę słuchać długich wyjaśnień, ale konkretów i faktów
- zbyt bezpośrednio komunikują, nie zwracając uwagi na to jak to wpłynie na odbiorców
Osoby uległe:
- w naturalny sposób współpracują z innymi
- lubi rolę członka zespołu, gotowego do podporządkowania się
- bardziej interesuje ich wykonanie zadania, niż to kto przewodzi
- zwykle są taktowne i wspierają innych
- mają opór przed podejmowaniem działania oraz wypowiadaniem swojego zdania, zwłaszcza gdy jest sprzeczne z większością
- EKSTRAWERTYZM / INTROWERTYZM – mierzony jest poziom motywacji osoby do interakcji z innymi i określa poziom otwartości na relacje z ludźmi i poziom rozmowności.
Osoby ekstrawertyczne:
- lubią relacje i są pozytywnie motywowane poprzez kontakt z nowymi ludźmi
- wyróżniają się w grupie poprzez ekspresywne działania oraz entuzjazm
- cieszy ich bycie w centrum uwagi
- potrzebują być zaangażowani we współpracę z innymi ludźmi
- posiadają wysoki potencjał do odnoszenia sukcesu, w działaniach zawodowych związanych z promocją, wpływem, rozrywką, byciem gospodarzem, motywowaniem i przemawianiem publicznym.
Osoby introwertyczne:
- mają tendencje do bycia osobą zdystansowaną
- preferują kontakty z osobami, które znają, niż nawiązywanie nowych znajomości
- są odbierane jako osoby spokojne i zdystansowane niż głośne i nieskrępowane
- widzą swoją rolę jako wspierający oraz pomocnicy liderów niż jako przewodzący zespołom
- zwykle posiadają zdolność dobrego skupienia się na zadaniu
- skupiają swoją energię na obserwowaniu, myśleniu i słuchaniu, tak, że ich spostrzeżenia są merytoryczne i wiele znaczące
- w słuchaniu są uważne i odpowiadają w sposób praktyczny
- posiadają wysoki potencjał, do odnoszenia sukcesu, w działaniach zawodowych skupionych na jednej dziedzinie i zwykle związanymi z danymi lub ideami a nie ludźmi.
- ZAANGAŻOWANIE / ZDYSTANSOWANIE – mierzony jest poziom tendencji u osoby do bycia troszczącym się, rozumiejącym i akceptującym.
Osoby zaangażowane:
- cechuje duża wrażliwość na potrzeby innych
- w naturalny sposób troszczą się i wspierają innych
- raczej dostosowują się do potrzeb innych niż konfrontują się
- życzliwe i wspaniali słuchacze
- potrzebują harmonii, ciepła i ustalonych procedur w pracy
Osoby zdystansowane:
- mają tendencje do bycia obiektywnymi i bezpośrednimi w kontakcie z ludźmi
- mocno zorientowani na działania
- zdeterminowani do osiągnięcia celów zawodowych
- dobrze sobie radzą w nieprzyjaznym lub niedającym wsparcia środowisku pracy
- nie dają się łatwo onieśmielać poprzez odrzucenie lub konflikt
- SYSTEMATYCZNY / SPONTANICZNY – mierzony jest poziom motywacji u osoby, do bycia dokładnym, uporządkowanym i skrupulatnym.
Osoby systematyczne:
- mają tendencje do bycia zorganizowanym w podejściu do życia
- lubią postępować metodycznie, skrupulatnie i dokładnie
- dążą do życia w sposób uporządkowany i zdyscyplinowany
- odzwierciedlają chęć do podążania za zasadami
- nastawieni są do bycia poważnymi, praktycznymi i ekonomicznymi
- najlepiej funkcjonują w zorganizowanym i uporządkowanym środowisku pracy, które docenia osoby dokładne i zorientowane na dbanie o szczegóły
- nastawione raczej na logikę niż emocje
- potrzebują środowiska pracy, w którym fakty i dane stanowią kluczowe narzędzia dla osiągnięcia celów działania
Osoby spontaniczne:
- preferują ustalanie raczej własnych standardów i priorytetów niż przyjmowanie ich od innych
- umieją dobrze określić sposoby rozwiązywania problemów
- czują się świetnie w wychodzeniu naprzeciw problemom, bo one niosą wyzwania dające okazje do improwizowania i działania w sposób bezpośredni i spontaniczny
- posiadają zdolność do postrzegania spraw w nowym świetle, poza normalnymi procedurami działania
- wnoszą przełomowy wgląd w sprawę, umożliwiający lepszy sposób działania lub generujący zupełnie nowy produkt
- zdolne do ogarnięcia całego „dużego obrazu” stanu rzeczy
- unikają wpadania w działania nieefektywne
- RYZYKUJĄCY / OSTROŻNY – mierzony jest poziom tendencji u osoby do bycia pionierskim i rywalizującym.
Osoby ryzykujące:
- zwykle są śmiałe, żądne przygód, a nawet brawurowe w obliczu ryzyka
- potrafią być silnie zmotywowane do odnoszenia sukcesu i chętne przy tym do podejmowania niezbędnego ryzyka, aby ten cel osiągnąć
- na skrajnych pozycjach punktacji w tym wymiarze osobowości są odważni, ambitni przedsiębiorcy, ufni w to, że mogą pokonać wszystkie przeszkody w założeniu nowej firmy, czy rozwinięcia nowej produkcji
- posiadają dużo energii do działania i mogą popaść w pracoholizm, poświęcając zdrowie, rodzinę i własne wartości dla odniesienia sukcesu
Osoby ostrożne:
- preferują funkcjonowanie w środowisku stabilnym o małym stopniu sytuacji ryzykownych
- wolą koncertować się na jednym zadaniu w danym czasie
- w pracy postępują ostrożnie, według sprawdzonych, pewnych procedur
- trzymają się dobrze ustalonych metod i wskazań
- czują się pewnie ze znajomymi ludźmi i czynnościami
- są dobrymi współpracownikami w zespole
- potrafią zrezygnować z własnych ambicji na rzecz skutecznych działań w zespole
- nastawieni są na współpracę a nie na rywalizację
- INNOWACYJNY / KONWENCJONALNY – mierzony jest poziom tendencji u osoby, do sprawnego wymyślania nowych idei i pomysłów
Osoby innowacyjne:
- postrzegają wydarzenia i informacje w swobodny sposób
- są zdolne do tworzenia niekonwecjonalnych rozwiązań i nowatorskich koncepcji
- czują się pewnie w wynajdywaniu nowych sposobów działania
- potrzebują doświadczać uznania ze strony innych dla swoich twórczych koncepcji
- wyrażają twórczość na różne sposoby, włączając w to rozwiązywanie problemów logicznych, prace ręczne, prace artystyczne – takie jak pisanie, muzyka, sztuka teatralna i plastyka
- są osobami roztropnymi i bystrymi umysłowo
- posiadają zdolność analizowania tematów głęboko i szeroko
Osoby konwencjonalne:
- wykorzystują gotowe schematy myślowe
- są praktyczne „przyziemne”, korzystające ze sprawdzonych metod
- osadzone w realistycznym podejściu do życia
- preferują działanie w oparciu o znane i sprawdzone procedury
- mają zdolność do kierowania pracą i utrzymywanie stałego kierunku zamiast podleganiu rozproszeniu i zmianom kursu
- czują się dobrze i pewnie pracując w ustalonych warunkach i naśladując ustalone zwyczaje i procedury
- są zdolne i skuteczne w działaniu podejmowanym z praktycznej i ustalonej wcześniej perspektywy
ZAINTERESOWANIA
Podzielone są na pięć obszarów zainteresowań: wykonywanie, pomaganie, analizowanie, wpływanie i wyrażanie. Są one podobne do charakterystyk sformułowanych przez Hollanda i użytych w teście zainteresowań autorstwa Stronga ( „Strong Interest Inventory”) oraz w teście samobadania ( „Self Directed Search”). Każdy z tych pięciu obszarów zainteresowań zawiera w sobie kilka z 21 grup zawodowych. Grupy zawodowe zostały określone na zasadzie analizy czynnikowej i ich przypisanie do każdego z pięciu głównych zainteresowań odbyło się na zasadzie optymalnego dopasowania do ogólnego obszaru zawodowego danego zainteresowania.
Pięć grup zainteresowań:
1.WYKONYWANIE:
- prace mechaniczne
- praca na zewnątrz / rolnictwo
- ochrona / policja
- sport
- zawody wysokiego ryzyka
2. POMAGANIE:
- służby serwisowe
- transport
- opieka nad zwierzętami
- nauki konsumenckie
3. ANALIZOWANIE
- nauki przyrodnicze / medyczne
- zawody związane z obliczeniami i finansami
- inżynieria
4. WPŁYWANIE
- zarządzanie / sprzedaż
- prawo / polityka
- edukacja
- poradnictwo
- prace związane z kontaktami międynarodowymi
- religijne
5. WYRAŻANIE
- występy artystyczne / komunikacja
- pisanie
- artystyczne
UMIEJĘTNOŚCI
Różnią się one od zainteresowań, tą oczywistą kwestią, że nie musimy czegoś lubić lub interesować się tym, aby to wykonywać. To ważne rozróżnienie. Jeżeli w pracy zawodowej przynajmniej 60% naszych działań wiąże się z naszymi zainteresowaniami i umiejętnościami a 40 % (lub mniej) to są tylko nasze umiejętności to możemy mówić, że nasza praca jest satysfakcjonująca.
Umiejętności dzielą się na 14 kategorii:
- analityczne
- artystyczne
- sportowe
- urzędnicze / biurowe
- międzykulturowe
- interpersonalne
- zarządzanie
- marketing
- matematyka
- mechaniczne
- muzyczne
- organizatorskie
- praca z grupą
- pisanie
WARTOŚCI
Rzadko ( o ile w ogóle) mierzony czynnik, a szkoda… ponieważ on odpowiada za tzw. DNA zespołu, czyli czy dane osoby będą w stanie wytworzyć ze sobą atmosferę, w której będą się zarówno dobrze czuć jak i efektywnie pracować. Opowiadam o tym w tym nagraniu (od 40:38 minuty): https://youtu.be/MxzEPiglRZ4?t=2438
Mierzone są wartości dotyczące środowiska pracy, czyli w jakich warunkach dana osba będzie pracować najefektywniej. Oto ich lista:
- przygoda / ryzyko
- wyzwania
- czyste środowisko
- równość
- elastyczne godziny pracy
- harmonia
- niezależność
- praca na zewnątrz
- stabilność
- podróże
- różnorodność
- dobra organizacja pracy
Kolejna ważna wartość, która jest mierzona to oczekiwania od pracy, czyli jakie rezultaty pracy będą motywować daną osobę. Ku zdumieniu niektórych nie u każdego w pierwszej czwórce znajdują się wysokie dochody. Oto lista:
- postęp w osobistej karierze
- kontynuacja edukacji
- pomaganie innym
- wysokie dochody
- stymulacja intelektualna
- przewodzenie innym
- uznanie ze strony innych
- bezpieczeństwo
GRATULACJE!
Jeżeli doczytałeś / – aś do tego miejsca (nic nie opuszczając) to jestem pod ogromnym wrażeniem i serdecznie Ci gratuluję. Moje wyrazy najwyższego uznania!
A na zakończenie:
Jeżeli chcesz zobaczyć przykładowy 34 stronnicowy test „Career Direct” kliknij tutaj.
Jeżeli chcesz wykonać profesjonalny test predyspozycji zawodowych napisz do mnie.
W opisach wykorzystano fragmenty „Podręcznika konsultanta” dla Trenerów Kompasu Kariery.